Bezpieczne zakupy w sieci
Jak bezpiecznie kupować w sieci? Jak nie dać się oszukać? Prawie każdy z nas kto dokonywał zakupów przez internet lub ma taki zamiar zadawał sobie te pytania. Osobom które korzystają z tej wygodnej formy zakupów prezentujemy kilka praktycznych porad.
Jak bezpiecznie kupować w sieci? Jak nie dać się oszukać? Prawie każdy z nas, kto dokonywał zakupów przez internet lub ma taki zamiar zadawał sobie te pytania. Osobom które korzystają z tej wygodnej formy zakupów prezentujemy kilka praktycznych porad jakie należy stosować kupując na portalach aukcyjnych i w sklepach internetowych:
-
Zwracaj uwagę na ilość komentarzy
-
Sprawdź w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała lub sprzedaje.
-
Nie unikaj czytania komentarzy do transakcji wystawianych sprzedawcy przez innych kupujących
-
Nie ryzykuj zakupów u sprzedawców którzy nie dokonali pełnej aktywacji konta (z kopertą)
-
Działaj zgodnie z zasadą „bardzo tanie = bardzo podejrzane”
-
Czytaj dokładnie opis aukcji, jeżeli masz dodatkowe pytania, pytaj sprzedawcę przez telefon lub mailem.
-
Unikaj aukcji, w których nie ma możliwości osobistego odbioru towaru, pytaj też sprzedawcę czy można po towar zgłosić się osobiście.
-
Staraj się odbierać towar osobiście. Jeśli jest to niemożliwe, nie oszczędzaj na przesyłkach, wybierz list polecony lub paczkę tak by sprzedawca posiadał dowód nadania. Korzystaj w miarę możliwości z opcji sprawdzenia zawartości przesyłki przy kurierze.
-
Potwierdzaj wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekaj kilka dni, aby upewnić się czy wszystko jest w porządku. W przypadku gdy konto zostało przejęte przez oszusta, zyskasz czas i zmniejszysz ryzyko.
-
Jeśli sprzedawca nie akceptuje przesyłek "za pobraniem", zaproponuj rachunek Escrow. Tak zwany depozyt w serwisie aukcyjnym. Po wpłacie przez ciebie pieniędzy na neutralny rachunek, sprzedawca dostaje informacje o wpływie należności i wysyła towar, po czym serwis przelewa pieniądze na rachunek sprzedawcy.
-
Gromadź całą korespondencję. Może ona być ewentualnym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
-
Jeśli kupiony w sieci towar nie dotarł, nie panikuj. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktuj się ze sprzedawcą, poprośmy go o numer nadania przesyłki, datę wysłania, adres urzędu pocztowego lub dane firmy kurierskiej.